enerqinytt

enerqinytt

enerqinytt

Här samlar jag sådant jag snappar upp, vill tipsa om och förmedla till dig.
Ute till höger hittar du olika kategorier samt en översikt över de senaste inläggen.

boktipset... till småbarnsföräldern

må bra-tipsPosted by ellinor 2007-03-17 14:02:31

Somna utan gråt - hjälp din bebis till trygg och god nattsömn

Blog Image

Somna utan gråt är boken för trötta föräldrar som inte tror på metoder där barnen ska skrika sig till sömns. I stället erbjuds ett varsammare alternativ, som på ett konkret sätt beskriver hur man ger små barn trygg och lugn nattsömn. Elizabeth Pantley ger konkreta tips och råd om hur man etablerar trygga och bra sovvanor som fungerar i längden. Men här finns också "paniklösningarna", så att trötta föräldrar kortsiktigt ska få tillräckligt mycket sömn för att orka ta itu med de verkliga sömnproblemen. I boken finns också verktygen för att kartlägga barnets sömnmönster, och den berättar sedan stegvis hur man gör för att få barnet att somna rofyllt och sedan sova gott hela natten. Författarens utgångspunkt är att alla små barn fungerar olika - och hon guidar läsaren till en individuell sömnplan som passar just för deras barn. Med hjälp av loggbok och enkla listor kan föräldrarna aktivt följa sömnutveckling och framsteg. "Jag kan sömn, föräldrarna kan sitt barn", är Elizabeth Pantleys enkla förklaring till varför hennes bok lyckas få barn att sova gott hela natten, utan gråt och skrik. Efter tio dagar sov 42 procent av 6-månadersbebisarna hela natten, och efter sextio dagar var siffran uppe i 92 procent. 55 av de 60 'försöksbarnen' sov hela natten. Somna utan gråt fungerar vare sig barnet sover tillsammans med föräldrarna, i spjälsäng eller i vagga. Den är en praktisk problemlösare, och ett mjukare alternativ till de metoder som innebär att barnet måste gråta sig till sömns. Den engelska versionen av boken har länge figurerat i olika svenska föräldraforum på nätet, där de som använder den har haft goda erfarenheter och berättar om sina framsteg för varandra.

Jag tycker den låter riktigt bra, bl.a. kan du köpa den på Bokus: http://www.bokus.com/b/9789151848211.html?pt=campaign_21962

ISBN 9789151848211

Hör gärna av dig om du har läst den.

Sov gott! :o)

/ellinor

  • Comments(0)//nytt.acupunctura.se/#post20

probiotika

må bra-tipsPosted by ellinor 2006-12-21 10:26:37

Med probiotika menas kulturer av levande bakterier som kan påverka tarmens bakterieflora i positiv riktning. Alla mjölksyrabakterier uppfyller dock inte kraven för att kallas probiotika. Viktigaste kraven är att bakterien är medicinskt säker, att den har bevisade positiva hälsoeffekter och att den ger bra produkter. För att vara verksam måste mikroorganismen överleva både i produkt men också i magsäckens sura miljö och gallsyrorna innan det når tunn- och tjocktarm.

Det är väl belagt att probiotika hämmar tillväxten av skadliga bakterier, men exakt hur det går till är inte klarlagt. Sannolikt konkurrerar probiotika ut skadliga bakterier genom att konkurrera om näringen och ge dem minskat tillträde till tarmväggen. Data talar även för att probiotika stimulerar immunsystemet och gör det mer aktivt.

Ett av probiotikas verkningssätt är att producera starka syror (mjölksyra och ättiksyra) vilket sänker pH-värdet och motverkar syrakänsliga bakterier. På så sätt kan probiotika bevara eller återställa tarmens normalflora. Det är även troligt att probiotika utsöndrar lågmolekylära ämnen, exempelvis diacetyl, acetaldehyd, väteperoxid och koldioxid, som både hämmar och dödar bakterier.

Fler positiva effekter av probiotika

Utöver hämningen av skadliga bakterier finns det flera vetenskapliga studier som talar för att probiotika har fler positiva effekter på hälsan:

1. Probiotika förbättrar toleransen mot laktos. Genom att mjölksyrabakterier sänker laktosnivån både i maten och i tarmen underlättas för personer som inte själva kan bryta ner laktos.

2. När probiotika fermenterar kolhydrater i tjocktarmen bildas organiska syror i tarmen som i sin tur kan underlätta upptaget av kalcium, magnesium och järn. De korta fettsyrorna som bildas stimulerar också tarmens rörlighet och motverkar därmed förstoppning.

3. Motverkar infektioner. Flera olika studier har visat att probiotika både kan verka förebyggande och behandla olika infektioner. Bland de tillstånd som studerats är: Rotavirusdiarré, Clostridium difficile-diarré, turistdiarré, Crohns sjukdom, irritabel tjocktarm, magsår samt infektion i vagina orsakad av jästsvampen Candida.

Länkar till mer info/artiklar om Probiotika:

- sund.nu: Probiotika - tarmens bästa vän

- Hälsoblad: Nyttiga bakterier, probiotika och prebiotika

- Netdoktor: Nyttiga bakterier

- Probiotika – hälsosamma bakterier – och fiberrik kost minskar riskerna för hjärt-kärlsjukdomar

- Probiotika hjälper mot stressmage

  • Comments(0)//nytt.acupunctura.se/#post15

vintertips

må bra-tipsPosted by ellinor 2006-11-19 15:23:35

Alla har vi våra favorittider på året, dessa är för mig vår och sommar. Således är inte den nuvarande årstiden min favorittid... men då får man ju hitta på något för att göra det lättare.

- Jag tog en restresa till Naxos, Grekland i september för att få lite extra sol med mig in i mörkret.

- Jag har en soluppgångslampa sen 3 år tillbaka och den har hjälpt mig mycket. Den börjar långsamt att tändas 60 min innan klockan ringer, då är det rikitgt ljust i rummet. Nordic Light Care har lamporna och många andra bra hjälpmedel.

- Jag tar lite extra kosttillskott (vitaminer, mineraler & enzymer) för att stärka mig nu i förkylnings- och influensatider. Har du haft ett par förkylningsomgångar t.ex. eller ätit antibiotika, så är du lättare mottaglig för andra infektioner.

- Jag äter varm och lagad mat, inte kalla sallader, eftersom kroppen behöver mer av detta under den kalla årstiden.

- Jag tänder massor av värmeljus på kvällarna och värmer vetevärmaren.

Det är lite av det jag försöker göra, allmänna tips för att undvika förkylningar, influensa, höst-/vinterdeppighet skriver jag i ett eget inlägg.

Hör gärna av dig med dina egna tips!

Njut av vintern! Hoppas det blir en vit sådan.

/ellinor

  • Comments(1)//nytt.acupunctura.se/#post4

Ont, trött, stel i axlar & nacke?

må bra-tipsPosted by ellinor 2006-11-19 14:32:46

Lösgör axlarna för att få bort den statiska spänningen:

1 - Dra upp axlarna till öronen på samma gång som du drar in ett djupt andetag, håll kvar både axlar och andan lite och släpp sedan ner axlarna på samma gång som du lååångsamt släpper ut luften ur lungorna.

2 - Rulla med axlarna framåt ca 10-20 gånger och fokusera på att andas ända ner i magen. Rulla med axlarna bakåt, andas och slappna av.

- Skönt va?! Gör detta då & då under dagen, och känns det fortfarande stelt är du varmt välkommen att boka tid hos mig.

  • Comments(0)//nytt.acupunctura.se/#post3